«مين اللي باع عليك».. رانيا يعقوب تثير الجدل في البورصة

أثارت رانيا يعقوب ، خبيرة أسواق المال ، حالة من الجدل داخل أروقة سوق المال بسبب توصيات شراء أسهم ضعيفه على جروبات التواصل الاجتماعي.

وطرحت رانيا يعقوب سؤال جدلي مين اللي باع عليك؟ لافتاً إلى أنها تثير الجدل الجدل بسبب قيام اغلب الجروبات المتخصصة في سوق المال توصي بسرعة الشراء في أسهم بعينها على أساس أنها ستحقق طفرات سعرية ، ليقوم المستثمر ببيع أسهمه أو يدخل سيولة جديده أو يقوم بالدخول عن طريق “مارجين” علي السهم الذي تم التوصيه عليه.

رانيا يعقوب خبيرة أسواق المال
رانيا يعقوب خبيرة أسواق المال

وقالت رانيا يعقوب ، إن المستثمر يجب أن يسأل نفسه “مين اللي يبيع وأنا باشتري منه ؟”

وأوضحت يعقوب”أن البياع كان مجمع في الورقة من بدري وعاوز يخرج منها فا بيجيب مشتري اللي هو سيادتك ويبيعلك شويه ويصفر الورقه أو يطلعها يومين مثلاً ويكتب علي جرووووبات علشان يعرف يبيعلك الورقه”.

وأضافت”فجأه  تتفاجئ أن الورقه بتنزل ومالهاش اصحاب يسألوا عنها وتبعت تسأل علي الجروبات ولايوجد مجيب لسؤالك وبعد شويه يقولك استني هاتطلع وتفضل متشعلق بالأمل والسوق والأسهم المحترمه تجري وتطلع وسيادتك قاعد تتفرج عليها والفائده بتتحسب علي المارجين وقيمه فلوسك بتنزل وبتخسر من نزول الورقه”.

وأكدت أنه للاسف هناك  حالات بنعيشها كل يوم مع العملاء وبنترجاهم قبل الشراء في الورق دا وبنحاول نوضح بس للاسف العميل بيأخد قراره.

وأكدت يعقوب أنها لا تتحدث عن سهم معين ولا تقييمه ولا قضيه تخصه ولكن المقصود تسليط الضوء على الجروبات التي تقوم بتوجيه المستثمرين  لورق سيولته لييست مبيره وليس قوي في سوق وهناك ورق بيطلع بقوه وقطاعات قويه وسيولة عاليه يقدر العميل يبيع ويشتري من غير ما الورقه تقفل عليه ودا حفاظا علي محافظ العملاء الموضوع مش محتاج اثبات او تحدي

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى